mellolarare
Musiklärare

30 år efter genombrottet i mellon: ”Satsade hellre på att bli lärare”

För 30 år sedan deltog läraren Karin Ljung i Melodifestivalen med låten ”Säg är det sant?”.
Men hon valde bort artistkarriären för att satsa på läraryrket.
– Det är fortfarande jättekul efter 30 år, säger Karin Ljung till Skolvärlden.

6 snabba mellofrågor:

Bästa mellolåten någonsin?

– Gud vad svårt, men jag säger Kikki Danielssons ”Bra vibrationer”. Den vinner på att den hade otroligt bra dansare i numret. Bäst i Europa är ”Ding-A-Dong” med bandet Teach In. De har ett bättre intro.

Har du några mellotraditioner?

– Inga direkta, förutom att aldrig missa ett enda avsnitt av tävlingen.

Vad var det bästa med att ha varit med i Melodifestivalen?

– Att få uppleva det på riktigt.

Kommer vi att få se dig i mellon om några år igen?

– Jag skickade faktiskt in en låt även 1989, som var mycket bättre. Men den kom inte med. Nu är jag för gammal, vem vill se mig? Jag är ju nästan lika gammal som Kikki Danielsson.

Vem är drömartisten att skriva en låt till då?

– Jag tar vem som helst. Jag har faktiskt haft en låt som gått på MTV.

Vilken låt vinner i finalen?

– Jag vet inte riktigt vilken som kommer att vinna. Men ”Last Breath” med LIAMOO tycker jag är bäst. Kanske Jessica Andersson har en chans, det är ett snyggt nummer. 

Final i Melodifestivalen 2018 på Friends arena i Stockholm och schlageryran är på väg att nå maxpunkten. Men spolar vi bandet 30 år bakåt i mellohistorien till 1988 så ägde tävlingen rum på Malmö Stadsteater.

Här möttes veteraner och nykomlingar när Tommy Körberg gjorde comeback och vann med Py Bäckmans låt ”Stad i ljus”. Det var ett blandat startfält som bestod av riktiga oldtimers som Siw Malmkvist och Sten Nilsson – och yngre förmågor som Lena Philipsson och Lotta Engberg.

Bland de i dag riktigt stora folkkära artisterna fanns även musikläraren Karin Ljung som tillsammans med sin duettpartner Michael Nannini deltog i tävlingen med startnummer ett.

– Jag minns att jag var väldigt nervös när vi skulle uppträda, vi startade igång hela tävlingen. Det var otroligt roligt men det var ju svårt att vinna när man ställde upp samtidigt som Tommy Körberg och Lena Philipsson, säger Karin Ljung.

Det blev till slut en delad sjundeplats för mellodebutanten Karin Ljung. Efter tävlingen blev hon erbjuden att spela in fler nya låtar och satsa helhjärtat på musikkarriären – men den nyblivna musikläraren valde att gå tillbaka till vardagen i klassrummet.

– Jag älskar att vara musiklärare, det är fortfarande jättekul efter 30 år. Klart att det var kul att stå på scen och sjunga mello inför det svenska folket också. Men i ett klassrum försöker man få eleverna att förstå hur fantastiskt det är att spela och musicera tillsammans. Man blir kreativ. Så jag satsade hellre på läraryrket i stället.  

Sedan 19 år tillbaka undervisar Karin Ljung på högstadiet på Blomensbergsskolan i Stockholm. Det är en skola med en kulturell profil där man har satsat på tre musiklärare som arbetar tillsammans med eleverna i halvklasser.

– När jag blev musiklärare 1983 var det halvklasser under musiklektionerna, och det hade alla elever i hela Sverige. Det var något nytt som kom med läroplanen 1980. Sedan togs det bort på nästan alla skolor. Jag har kämpat för att fortsätta att ha det så och det tycker jag är jättebra. Jag tror att jag är en av få som har det så i Sverige, säger hon.

Karin Ljung tror att om alla musiklärare i landet fick undervisa i halvklass skulle det fungera betydligt bättre i klassrummet.

– Det underlättar enormt mycket. Jag hinner få mer tid för varje elev med det systemet. Att skapa musik är lite som att spela i ett fotbollslag – alla positioner behövs på olika sätt. Det är så fantastik att göra föreställningar med eleverna och alla är med. Någon får nya vänner genom musiken, en annan hittar ett självförtroende man inte visste fanns, säger hon och fortsätter:

– Man får inte underskatta musiken i skolan. Vi måste ha de här kreativa ämnena för att kunna överleva i samhället. Forskningen säger att robotar kommer ta över allas jobb i framtiden och det enda man kommer behöva då är kreativa människor. Jag tror att om man börjar stryka i estetämnena då stryker man Sveriges framtid.

Musikämnet är populärt på skolan. Hon imponeras över hur eleverna ibland stoppar henne i korridoren, tar fram sina mobiltelefoner och visar låtar på Youtube som de vill spela under den kommande lektionen.

– Många elever har förstått att det är ganska enkelt att spela ett instrument och lära sig sin nya favoritlåt, där är Youtube otroligt viktigt och har hjälp eleverna och även mig själv supermycket i skolan.

Har ni spelat ”Säg är det sant?” någon gång på lektionen?

– Eleverna har frågat mig många gånger om vi kunde spela låten på lektionen. Men jag har sagt att den är för gammal, haha!

Du nämnde hur eleverna visar låtar på Youtube som de vill köra. Hur får du in digitaliseringen annars i undervisningen?

– Vi spelar in i Garageband och använder Youtube för att öva sång. Ska vi sjunga och träna på låtar med till exempel Imagine Dragons är det bara för eleverna att ta upp mobilerna och se på klipp när de framför låten. Det är så bra för mig som lärare att man kan höra allt på Youtube och Spotify, säger Karin Ljung.

Hur ser du på det här med mobiler i undervisningen?

– Vi skulle inte klara oss om man valde att förbjuda mobilerna nationellt i undervisningen. De kan ju sitta och öva för sig själv under lektionen, och kanske öva på någon annan låt medan de väntar in sina klasskamrater. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm