ensam_flicka_lisa_clefberg

Lisa Clefberg, legitimerad psykolog och psykoterapeut.

| Foto: Shutterstock och Åsa Larsson
Elevhälsa

4 faktorer som stärker elevernas självkänsla

Enligt psykologen och psykoterapeuten Lisa Clefberg hänger barns självkänsla ihop med hur det går för dem i skolan.
– En av de värsta uppgifterna man kan ge i skolan är att låta elever själva välja lag.

Om Lisa Clefberg

Lisa Clefberg är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut och disputerad i klinisk psykologi.

Hon har under de senaste 20 åren främst behandlat barn, ungdomar och vuxna med oro, ångest, fobier, depression, stress, sömnstörningar, anpassningsproblem, självkänsla, prestationsångest och relationssvårigheter.

Självkänsla hos barn och elever och vad som stärker respektive stjälper var en av punkterna på årets upplaga av Skolforum.

Lisa Clefberg, legitimerad psykolog och psykoterapeut, höll i seminariet:

– Självkänsla handlar om synen på sig själv och vilket värde man ger sig själv. Och det ska vara fristående från hur bra man är på saker. Samtidigt som självkänslan självklart påverkas av det, sa hon och berättade om vad som påverkas av hur vår självkänsla ser ut.

Hur vi fungerar med andra, hur det funkar hemma och hur det går i skolan, är några exempel.

– Jag tror att barns självkänsla och hur det går i skolan påverkar varandra. När man klarar av saker, då stärks självkänslan och om det inte går så bra får man försämrad självkänsla. Samtidigt tror jag att om man har god självkänsla blir man inte lika knäckt när det inte går bra. Har man en god självkänsla i grunden så har man lättare att hantera motgångar och kan se svårigheter mer som utmaningar, säger Lisa Clefberg till Skolvärlden efter seminariet.

Barn med god självkänsla litar på sin egen förmåga, vågar misslyckas, ber om hjälp, anser sig likvärdiga med andra och känner att de kan påverka sina liv. Man har också funnit att de kan försvara sina egna övertygelser och samtidigt acceptera att andra tycker olika, de litar även på sitt omdöme och känner sig accepterade.

Barn med dålig självkänsla är i stället väldigt känsliga för kritik, skyller misstag på andra och är missnöjda med sig själva. De har bristande motivation och uthållighet, känner sig inte älskade och undviker utmaningar och nya uppgifter. De underskattar oftare sin förmåga och är lättpåverkade och manipulerbara och hänger lätt på andras dumma grejer.

Lisa Clefberg tog upp vilka erfarenheter barn kan göra som bidrar till att stärka deras självkänsla.

– Att bli sedd och uppskattad, att få ett respektfullt bemötande, kärlek, och att klara av saker samtidigt som man får en förståelse för varför det går bra eller inte går bra. Detta menar Lisa bidrar till att man får en känsla av kontroll.

Lisa Clefberg berättade att det är vanligt att föräldrar tar bort fritidsaktiviteter för barn som har svårt att klara skolan så att de kan koncentrera sig på skolarbetet. Detta kan dock göra saken värre, menar hon.

– Om fritidsaktiviteten är något som barnet känner att de klarar bra så är det jätteviktigt att få ha den kvar. Det är bra att ha olika områden där man kan få uppleva förmågan att klara av saker.

– Även socialt är det bra med ett nätverk utan för skolan. Trivs man inte med barnen i klassen kanske man trivs med dem i kören eller på fotbollen.

Förödande för självkänslan är att bli bedömd som oattraktiv av sina kompisar.

– För mig är en av de värsta uppgifter man kan få i skolan detta att välja lag. Att välja vilka man vill vara med, där ingen vill ha dem som ses som sämst. Det är nästan alltid en fruktansvärd upplevelse för de elever som står och väntar till sist.

Vad kan man som lärare göra för att stötta barns självkänsla?

– Ett tips är att dela upp uppgifter i små, små steg så att man skapar möjlighet att klara av dem. Om man märker att någon har svårigheter ska man vara där tidigt och kanske guida och visa att oavsett hur svår uppgiften verkar så kommer jag ett steg närmare om jag delar upp det och tar ett litet steg i taget.

Under seminariet lyfte Lisa Clefberg fyra faktorer som påverkar självkänslan och hur skolan kan jobba med dessa.

  • Kompetens: Hjälp barn att vara nyfikna och flexibla. Barn är stolta när de klara saker själva – ge beröm men utan att överdriva. Fokusera på positiv feedback.
  • Kontroll: Sätt realistiska mål. Det är viktigt att det går att lyckas och att det ger något att kämpa. Det är också viktigt att barnen vet vad de ska göra när det tar stopp – en del barn vågar inte fråga, de tror att alla andra redan vet.
  • Moraliskt värde: De regler som gäller i skolan ska vara kända av alla liksom vilka konsekvenserna blir om man bryter mot dem. Samma regler ska gälla för alla om än i enlighet med deras förmåga.
  • Acceptans och kärlek: Det är viktigt att skolan förmedlar en positiv människosyn. Det är också viktigt att verkligen lyssna. Barn känner sig accepterade av vuxna som lyssnar. Många små korta uppmärksamhetstillfällen är bättre ett långt: hur var rasten?  hur är det just nu? Dessa samtalsstunder kan vara korta, det räcker.

Är självkänsla något man pratar om i skolan?

– Det beror nog på. Jag tror att man ofta pratar om självkänsla, men tyvärr gör man det lite vagt. Alla som jobbar med, eller har, barn tycker nog att det är viktigt att de har en bra självkänsla men tyvärr pratar vi kanske inte så mycket om vad det faktiskt handlar om och vad vi kan göra för att stärka den, säger Lisa Clefberg till Skolvärlden.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm