sten_hagberg_arbetsmiljo

Sten Hagberg är gymnasielärare i Varberg och distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Halland.

Arbetsmiljö

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Sten Hagbergs fyra förslag som snabbt skulle kunna vända trenden: 

• Sätt ett tak för lärares undervisningstid, så att tillräcklig tid till ämnesförberedelser, planering, och efterarbete säkerställs. 

• Ge regelbundna lönetillägg till dem som väljer att stanna kvar hos sin arbetsgivare – en trohetspremie. 

• Erbjud regelbunden högkvalitativ fortbildning med innehåll som lärare verkligen efterfrågar. Alltför mycket fortbildning sker i dag i form av allmänpedagogiska storföreläsningar, som i många fall upplevs ha ett begränsat värde för den enskilde läraren. 

• Avstå från att införa nya tidsslukande dokumentationssystem som riskerar att överhopa läraren med dokumentation som tar mycket tid utan att gynna elevernas kunskapsutveckling. 

Det står sedan länge klart att lärarbristen väntas bli mer extrem under kommande år. I slutet av förra året släppte Skolverket nya siffror som visar att Sveriges skolor behöver rekrytera omkring 77 000 lärare och förskollärare under de kommande fem åren.

Samtidigt presenterade Lärarnas Riksförbund i somras en ny undersökning som visar att mer än varannan lärare har övervägt att lämna yrket under det gångna läsåret. 

För att vända trenden och göra läraryrket attraktivt igen krävs en rad åtgärder omgående för att situationen inte ska bli värre. Det menar Sten Hagberg som är gymnasielärare i Varberg och distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Halland. 

Han listade nyligen fyra konkreta åtgärder i Hallandsposten som på riktigt skulle kunna leda till att skolan både kan behålla lärare men också få tillbaka dem som lämnat yrket.

Det första förslaget som Sten Hagberg menar skulle kunna vända trenden är att sätta ett tak för lärares undervisningstid.

– Undervisningstiden har gradvis smugit uppåt sedan den reglerade undervisningstiden avskaffades för snart 20 år sedan. Det är en bidragande orsak till den ökande stressen i lärararbetet. Lärare har fått mindre tid till för- och efterarbete samtidigt som kraven på individualisering, formativ bedömning och att coacha varje elev har ökat, säger Sten Hagberg och tillägger: 

– Att ta från undervisningstiden löser inte alla problem, men jag skulle se det som en viktig del av en lösning. Det skulle uppfattas om en trygghet att veta att det finns ett tak för hur mycket tid man kan lägga på undervisningen. 

Den andra åtgärden handlar om att ge regelbundna lönetillägg till dem som väljer att stanna kvar hos sin arbetsgivare – en sorts trohetspremie.

– Irritationen som kan uppstå när det kommer nya lärare med högre lön skulle kunna undvikas om man vet att man ändå har sin löneutveckling som rullar på. Det är inte ett problem att de nya lärarna får för höga löner, utan det är ett problem att de som redan finns i systemet har för låga löner, säger han.

Sten Hagbergs tredje förslag är att erbjud regelbunden högkvalitativ fortbildning med innehåll som lärare verkligen efterfrågar. 

– Det skulle vara bra med ett system av ett smörgåsbord av statligt certifierad fortbildning, som lärare kan välja bland. Som systemet ser ut i dag så behövs det oftast mer pengar på fortbildningskontot för den enskilde läraren än vad som finns i dag för att man ska få möjlighet att gå på fortbildning.

– Problemet är att det oftast är alldeles för dyrt i dag. Lärare har inte möjlighet att åka på de kurser som erbjuds. Det kan kosta 5 000 kronor för en dag och många lärare har ett fortbildningskonto som ligger på 1 500 kronor om året. Även lägre än så, säger Sten Hagberg.

Han anser även att innehållet i fortbildningen borde styras mer av vad lärarkollegiet faktiskt efterfrågar.

– Oftast är det styrt uppifrån. Skulle lärarna på skolan i stället få större inflytande i detta så skulle det bli bättre – men man skulle också se det som en mycket mer stimulerande del av jobbet än vad det är i dag.

Den slutliga åtgärden som Sten Hagberg listar är att avstå från att införa nya tidsslukande dokumentationssystem, som i dag riskerar att överhopa läraren med dokumentation som tar mycket tid. 

– Man kan göra förfärligt mycket i dokumentationssystemen. Det kan sluka hur mycket tid för lärare som helst och det kan bli en stressfaktor. Man tänker att chefen förväntar sig att man ska vara duktig och är den som dokumenterar mest, säger han och fortsätter:

– Det ska vara dokumentation som är vettig och motiverad av pedagogiska skäl. Men i dag blir det mycket dokumentation för att ha ryggen fri. Vi skulle behöva ha ett mer holistiskt system.

Sten Hagberg varnar för en fara i den diskussion som förs i dag om att det existerar för få lärare och att man därför behöver få in fler yrkesgrupper. 

– Det pratas om lärarassistenter och så vidare. Risken är stor att det ytterligare ökar undervisningsbördan för de redan yrkesverksamma och då kommer det bli ännu fler som lämnar yrket. Då får vi en ännu större lärarbrist. 

I stället måste det handla om att få tillbaka och behålla de lärare vi redan har i yrket, menar han. 

– Fokus måste rikas om. Det finns så många lärare där ute som just nu gör någonting annat. Det behövs åtgärder som på riktigt upplevs som förbättringar för att man ska återvända, och då tror jag att de här punkterna kan göra skillnad.  

Hur ser du på chanserna att förverkliga dina fyra åtgärder? 

– Det här är saker som varje kommun skulle kunna vidta, men det kommer att krävas jättemycket fackligt arbete framöver. Men jag tror att vi ska kunna få beslutsfattarna att inse att de faktiskt måste börja lyssna på lärarna om vad de tycker är viktigt för att stanna kvar, säger Sten Hagberg. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm