helgepriset

Vinnarna av Helgepriset 2018.

| Foto: Fredrik Wallin
Helgepriset

De är vinnare av Helgepriset

Fyra gymnasielärare från Uppsala är några av pristagarna som tilldelats Sveriges största lärarpris, Helgepriset 2018. Lärarna belönas med 125 000 kronor för sina pedagogiska idéer inom kemiundervisningen.
– Det känns jätteroligt, säger kemiläraren Robin Löfgren.

Vinnarna av Helgepriset 2018:
  • Kategori A (förskola): Johanna Bothén, Munkedal.
  • Kategori B (årskurs 1–6): Eva Björklund, Hisings Backa.
  • Kategori B (årskurs 1–6): Rayen Rodriquez Aldacor, Skarpnäck.
  • Kategori C (årskurs 7–9): Ingen pristagare i år.
  • Kategori D (gymnasieskolan/vuxenutbildningen): Ammie Berglund, Robin Löfgren, Helena Vallin, Erik Östlund, Uppsala.

För fjärde året i rad delar Helge Ax:son Johnsons Stiftelse ut Helgepriset, som anses vara ett av Sveriges största lärarpris. Priset tilldelas lärare runt om i Sverige som vill pröva, utvärdera eller dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet, i syfte att förbättra undervisningen. 

Stipendierna delades ut på Skolforum i Älvsjö under tisdagen i totalt fyra kategorier: Ett till förskolan, två för grundskolan och ett för gymnasieskolan/vuxenutbildningen. Priset är ett stipendium på 125 000 kronor i varje kategori och delades ut av Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholm.

I kategorin gymnasieskolan/vuxenutbildningen vann gymnasielärarna Ammie Berglund, Robin Löfgren, Helena Vallin, Erik Östlund från Uppsala.

Kemilärarna från Uppsala vill undersöka vilken betydelse inramningen av laborationer kan ha för intresse och lärande i kemi – och målet är att bidra till en positiv utveckling av svensk kemiundervisning.

– Det känns jätteroligt att ha fått priset. Vi har tagit fram en laboration där eleverna får ta med sig sitt vatten hemifrån och som de ska analysera för att ta reda på hårdheten, säger läraren Robin Löfgren efter att ha tagit emot priset.

– Tanken är att ge laborationen och kemin en samhällsinramning så att det finns en koppling till elevernas vardag och till samhällsproblem. I Uppsala så har vi ett väldigt hårt vatten, där det är ett problem med kalk så därför mäter de just då kalkhalten i vattnet.

Projektet ska resultera i en praktisk handledning för gymnasielärare i både kemi och andra naturvetenskapliga ämnen som vill pröva att SNI-inrama laborationer.

– Nu har vi tagit in en massa data som vi vill undersöka. Det här arbetet kommer att utvärderas och sedan kommer vi med de här pengarna att dels få tid att analysera det här och sedan få ihop ett material för att kunna sprida till andra lärare och andra skolor. Det kan leda till en instruktionsbok som går att dela med sig av, så att fler kan göra det här, säger Robin Löfgren.

Mer om Helgepriset
  • Helgepriset är ett stipendium och delas ut till behöriga lärare i de fyra kategorierna förskollärare, lärare verksam i åk 1-6, lärare verksam i åk 7-9 och lärare verksam i gymnasieskolan/vuxenutbildningen. 
  • Varje stipendium utgör 125 000 kronor och ska gå till pedagogiska utvecklingsprojekt. Kriterier för stipendiet är att pröva, utveckla, utvärdera och/eller dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet i syfte att förbättra undervisningen, höja elevernas kunskapsnivå och bidra till att framgångsrika modeller sprids.
  • Bakom priset står Helge Ax:son Johnsons stiftelse. I urvalet av stipendiater har representanter från både Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och Skolledarförbundet deltagit.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm