sfi_sang_bild
SFI

Hon lär eleverna svenska genom sång

Chantal Kågströms SFI-elever lär sig korrekt uttal, betoning och det svenska språkets rytm genom att sjunga.

Sjunga sig till det svenska språket? Det är just vad SFI-läraren Chantal Kågströms elever får göra. Chantal Kågström arbetar i den värmländska orten Stöllet och strävar efter att jobba så kreativt som möjligt i sin undervisning. Sedan våren 2016 har hon sjungit med sina elever för att träna deras uttal.

– Det har flera syften att vi sjunger. Främst handlar det om uttalet, man får med alla långa vokalljud, alla långa konsonantljud, man får rätt betoning, korrekt rytm. Man får med allt som är viktigt när man pratar, så att det låter svenskt, så att säga, säger hon.

Sjungandet gör också att man kommer ihåg bättre, menar hon.

– Jag är inte insatt i hur hjärnans funktioner fungerar men om jag går till mig själv så tycker jag att det är lättare att komma ihåg en text i en sång jämfört med om jag ska recitera en text. Jag tror att rytmen har betydelse. Man får också hjälp av melodin med hur ord ska betonas, man behöver inte tänka hela tiden.

Med sångerna lär sig eleverna också användbara fraser, säger Chantal Kågström och tar ”hösten kommer snart” från Sommaren är kort och ”jag bara undrar” från Jag hade en gång en båt som exempel. Dessutom berättar sångerna en hel del om Sverige och svensk kultur, som att sommaren är just – kort.

Själv fick hon idén till att ta in sången i klassrummet när hon arbetade i Filipstad där de hade som årlig jultradition att varje klass övade in en julsång. Hon började använda sånger för att jobba med hörförståelse.

– När jag började jobba på Klarälvdalens folkhögskola i Stöllet frågade en elev: Kan vi inte sjunga? och på den vägen är det.

Och faktum är att sång som verktyg för att lära sig svenska används på flera håll i landet. Till exempel har Kulturskolan i Flen jobbat med sång tillsammans med nyanlända barn. 

Det är Chantal Kågström som väljer vilka låtar deltagarna ska sjunga och arbeta med. Bakom varje val finns en didaktisk tanke.

– Björn Afzelius ”En sång till friheten” passar bra om man ska jobba med långa vokaler. Sjunger vi ”I natt jag drömde” så kan man prata grammatik och om varför Cornelis Vreeswijk valde fel ordföljd i texten.

Vad tycker eleverna om att sjunga?

– Det är lite olika. Vissa elever tycker att det är jättekul, andra är lite mer tveksamma och undrar om de måste. Det finns vissa kulturer där det inte är så vanligt att sjunga. Men jag tror att alla förstår syftet med att vi sjunger och känner att de blir hjälpta av det.

Nu har Chantal Kågström låtit eleverna spela in en skiva med 13 olika låtar och de har haft ett litet skivsläpp i veckan. Hennes förhoppning är att fler lärare ska ta hjälp av musik och sång i sin undervisning för att hjälpa nyanlända med språket.

– Jag skulle också vilja göra en skiva med alla låtarna utan sång, och skriva en handledning till lärare, för att sprida hur man kan arbeta med musik, säger hon. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm