skolambassador_i_eu_toppbild

Lärarna Magnus Myssling och Charlotta Granath är skolambassadörer för EU. Foto: Sara Meuller, privat

Fortbildning 

Lärare om EU-utbildningen: ”Bästa fortbildningen jag gått”

Utbildningen om EU-frågor skall öka på skolorna.
Nu ska fler av landets lärare utbildas till skolambassadör för EU, med uppdraget att inspirera och stötta kollegor i arbetet med att integrera EU-kunskap i undervisningen.
– Det är den bästa fortbildning jag har gått, säger läraren Charlotta Granath.

Vem kan bli skolambassadör 2018?

Målgruppen är lärare i gymnasieskolan, både högskoleförberedande och yrkesförberedande program, och i grundskolans senare årskurser, företrädesvis lärare som undervisar i samhällskunskap. Utbildningen riktar sig till lärare med ett särskilt intresse för utvecklingsarbete som vill undervisa om och/eller initiera insatser med tema EU, Europa och den europeiska dimensionen. Utbildningen riktar sig främst till skolor som inte redan har en skolambassadör för EU.

Läs mer om skolambassadör i EU här.

Varje år utbildas gymnasielärare till att bli skolambassadör för EU. Universitets- och högskolerådet genomför årligen en utbildning tillsammans med EU-kommissionen, Europaparlamentet och Regeringskansliet som syftar till att höja kunskapsnivån om EU bland landets lärare.

Idén med utbildningen är att den ska leda till skol- och verksamhetsutveckling på ett övergripande plan och inte i första hand utveckla lärarens egen undervisning. Förhoppningen är att skolhuvudmännen ska uppmärksamma EU-frågor mer än tidigare och ge skolambassadörerna möjlighet att inspirera och stödja lärarkollegor – och genomföra pedagogiska insatser inom sitt uppdrag.

Magnus Myssling, gymnasielärare i samhällskunskap och historia på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg blev 2010 en av Sveriges första skolambassadörer. Anledningen till att han sökte till uppdraget var hans stora intresse för internationella frågor.

– Jag har alltid varit nyfiken på nya saker och ser oftast möjligheter i det mesta. När jag såg informationen om att bli skolambassadör för EU förstod jag direkt att det här var en fantastisk möjlighet, vilket åren efter också har visat sig stämma, säger Magnus Myssling.

Under utbildningen fick lärarna grundläggande och fördjupande utbildning om EU i både teori och praktik, det senare genom en avslutande studieresa till Bryssel, Luxemburg och Strasbourg.

– Utbildningen var mycket bra och givande. Vi fick lära oss ”EU-engelska”, något jag hade mycket nytta av senare när jag som skolambassadör ansvarade för elevers förberedelse inför och deltagande i events som Model European Council (MEC), European Youth Parliament (EYP) och European Youth Event (EYE). Vi fick också utbildning i hur man kunde söka olika utbildningar, konferenser och kurser inom Europa och världen.

Charlotta Granath arbetar som lärare på Viksjöskolan i Järfälla kommun och utbildade sig till skolambassadör år 2012. Hon är väldigt nöjd med att ha utbildat sig till skolambassadör för EU.

– Utbildningen till skolambassadör för EU är den bästa fortbildning jag har gått. Allt håller oerhört hög kvalitet. Utbildningen förändrade mitt sätt att se på EU, och faktiskt mitt sätt att leva som EU-medborgare, säger hon.

När Charlotta Granath blev färdig med utbildningen startade hon ett projekt, ”EU – det är vi!” tillsammans med andra skolambassadörer i Stockholm.

– Projektet innebär att vi, Stockholms skolambassadörer, nätverkar, träffas och arbetar gemensamt med våra elever kring olika EU-frågor. I januari varje år genomför vi en politisk debatt i Europahuset i Stockholm tillsammans med våra elever. Eleverna har arbetat fram frågeställningar som de ställer till politikerna.

Det som varit mest bestående sedan Magnus Myssling blev skolambassadör är att han 2011 började arrangera studieresor med elever till Bryssel.

– Det har jag fortsatt med sedan dess och varje år arrangerar jag en resa till antingen Bryssel eller Strasbourg med elever från Jan Eliassons internationella profil på skolans samhällsvetenskapliga program. På plats besöker vi Europaparlamentet, EU-kommissionen, ”reppen” (Sveriges ständiga representation) och något eller några muséer, exempelvis det helt nyöppnade House of European History, säger han.

Varför tycker du att skolambassadör för EU är viktigt? Och varför är det viktigt att belysa EU-frågor lite extra?

– Från början kände jag att allt tal om EU och dess föregångare som fredsbevarande var ett spel för gallerierna. Men ju mer jag själv lär mig, desto mer förstår jag vad EG och EU har betytt och betyder för stabilitet, demokrati och mänskliga rättigheter i Europa. Den insikten tror jag är viktig att förmedla för dagens ungdomar, inte minst som det i delar av EU finns allt annat än demokratiska inslag, säger Magnus Myssling.

Däremot är det viktigt att EU-frågorna inte bara blir ett jippo kring Europaveckan och Europadagen i maj, även om även detta ska uppmärksammas, menar han.

– Det behövs ett långsiktigt arbete för att öka kunskapen om att Sverige sedan 1995 är en del av EU och att EU sedan dess varit en lika naturlig del av Sverige. Skolan har påverkats såtillvida att arbetet med internationalisering fått ännu ett ben att stå på.

Charlotta Granath:

– Det är en investering och marknadsföring för en skola att ha en skolambassadör. Det finns en stor styrka i att rektorn involveras i fortbildningen, men det är viktigt att som skolambassadör ha kontinuerliga möten med skolledningen för att kontinuerligt följa upp arbetet. Flertalet skolambassadörer har skapat grupper av lärare på sina skolor så att det är fler lärare som gemensamt driver frågorna framåt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm