hjarnsmart_1
Hjärnan

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. 
Så här kan du hjälpa dina elever.

Under de senaste åren har hjärnforskningen tagit viktiga kliv framåt. Man har bland annat upptäckt att hjärnan lagrar minnen på olika platser i hjärnan när man tar in information på olika sätt, vid olika tillfällen. Journalisten Johan Rapp ser att det går att dra nytta av hjärnforskningen när det kommer till studieteknik och har skrivit boken ”Bli hjärnsmart – lär dig snabbare och bättre”, som vänder sig till alla som studerar, från högstadieelever och uppåt.

– Att kunna studieteknik när du pluggar är lika självklart som att du måste ta körlektioner för att på ett bra sätt kunna navigera i trafiken, säger Johan Rapp. Med bra studieteknik kan eleven ta till sig kunskap på ett bättre sätt och tidigt lära sig ett strukturerat sätt att arbeta. Det är något både lärare och eleven har glädje av.

För över tio år sedan startade Johan Rapp, med glimten i ögat, ett förbund för de som glömmer mobilen, nycklarna och drabbas av annan vardaglig glömska. Han är själv tankspridd och tyckte det var intressant att ta reda på mer om hur minnet fungerar. Han skrev även ”Handbok för tankspridda” och har sedan dess fortsatt med research kring hjärnan och på så vis fått kontakt med flera framstående hjärn­forskare.

I sin senaste bok vänder han sig till högstadie- och gymnasieelever, men även lärare kan dra nytta av tekniken som lyfts i boken. Det finns för lite undervisning om studieteknik i skolorna menar Johan Rapp, som tycker att de senaste årens forskning om hjärnan har mycket att tillföra skolan.

– Jag vill förklara hur hjärnan fungerar i samband med inlärning och ge tips på hur du snabbast och bäst lär dig. Den skiljer sig från andra böcker i ämnet genom att den är skriven för yngre. Eleverna får aha-upplevelser och vetenskapliga förklaringar kring hur de själva fungerar. Det gör dem mer motiverade att lyssna fokuserat och plugga strukturerat – inte minst när de inser att de kan få högre betyg och samtidigt plugga mindre.

De senaste årens hjärnforskning visar bland annat hur repetition skapar kopplingar och nätverk mellan neuroner, det vill säga varaktiga minnen. Om eleven endast hårdpluggar inför ett prov ökar risken att kunskapen försvinner på sikt. Johan Rapp menar att det bästa är att repetera flera gånger och ta in informationen från olika sammanhang.

– När du tar in information om ett ämne på olika sätt, lagras minnen på olika platser i hjärnan. Att till exempel läsa om en historisk händelse, sedan titta på en film om den tidsepoken och några dagar senare lyssna på ett radio­program om samma sak ger mycket bättre resultat än att bara läsa på inför ett prov.

Bra fokus hjälper hjärnan att koda information, och med andra ord skapa minnen. Blir du störd eller distraherad, till exempel av ett konstant tittande i telefonen, ökar risken för det Johan kallar teflonminne. Med andra ord, informationen fastnar inte i hjärnan.

Läs mer om hjärnknepen som ska hjälpa elever att plugga smartare här. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm