gerestaskolan_mathias_och_sara

Mathias Åström, idrottslärare på Gerestaskolan, och rektor Sara Marklund. Foto: Carina Söderlind Löfvander

Hälsa

Skola fick kungligt pris på Idrottsgalan

Gerestaskolan fick ta emot ett pris med kunglig glans på Idrottsgalan 2018.
Härnösandsskolan blev ”Årets peppare” och hyllades för deras arbete med pulshöjande aktiviteter.
– Det är ett erkännande att det vi gör är viktigt, säger rektor Sara Marklund.

Under måndagskvällen fick Gerestaskolan i Härnösand ta emot priset som ”Årets Peppare” 2018 i direktsändning på Idrottsgalan i Stockholm.

Det är skolans arbete med pulshöjande aktiviteter som uppmärksammas. Priset delas ut av Generation Pep, en organisation initierad av kronprinsessparet med syftet att uppmuntra och främja fysisk aktivitet hos barn och unga i Sverige. 

– Vi är väldigt glada och stolta över att får det här priset och att just vi som skola uppmärksammas. Det är ett erkännande att det vi gör är viktigt, säger rektor Sara Marklund dagen efter att man tagit emot priset.

På Gerestaskolan tror man att alla elever mår bra av rörelse – och att rörelse och lärande hör ihop. Från hösten 2017 startar eleverna dagen med morgonpuls i 20 minuter, fyra gånger i veckan.

Skolan har lagt in den pulshöjande aktiviteten på schemat för samtliga mellanstadieelever och för elever på grundsärskolan, men elever från förskoleklass och från lågstadiet är också välkomna och hänger gärna på. 

Vi ser att barnen är mer koncentrerade och gladare.

Utöver morgonpulsen arbetar Gerestaskolan på olika sätt med att skapa lust och möjligheter till fysiskt aktiva raster och att få fler att vara mer aktiva på idrottslektionerna. Skolan har bland annat köpt in klassuppsättningar med pulsband och lagt till en extra idrottslektion på schemat.

– Vi har sett att det är en del skolor i landet som vill ta efter det vi gör. Rörelse i skolan är någonting som börjar växa mer tycker jag, och det är kul. Forskningsstudier visar att det är bra med rörelse och att genom att lägga in mer rörelse i elevernas vardag så kan man nå högre måluppfyllelse. Man kanske inte behöver lägga in en extra lektion matematik, utan i stället en extra lektion idrott, säger Sara Marklund.

Blir eleverna piggare och når bättre resultat av morgonpulsen?

– Det är lite tidigt att dra några slutsatser. Men vi ser att barnen är mer koncentrerade och gladare. Man känner också själv när man är med att det ger en bra start på dagen.

Pristagare och delar av juryn för Årets Peppare 2018. Foto: Simon Hastegård, Bildbyrån
Pristagare och delar av juryn för Årets Peppare 2018. Foto: Simon Hastegård, Bildbyrån

Lärarna på skolan upplever också att eleverna orkar mer. Mathias Åström, idrottslärare på Gerestaskolan, tycker att pulssatsningen man gjort på skolan är jätteviktig.

– Det är svårt att tala emot den forskningen som visar att man ökar koncentrationen och hjälpa inlärningen. Men ett steg för oss är bli ännu bättre på att schemalägga så att man i samband med rörelsen exempelvis lägger matematiken direkt efter så att man har störst nytta av pulsen, säger han.

Vad blir då nästa steg efter morgonpulsen på skolan? I Mathias Åströms drömvärld skulle eleverna starta varje morgon med ett riktigt gympapass, duscha och äta frukost tillsammans.

– Det är väldigt många som slarvar med frukost och jag tror man skulle kunna nå ännu bättre resultat om man tog tag i den biten. Det är möjligt, men allting handlar om pengar. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm