ladda_ned
SYV

Skolornas lockbeten försvårar för eleverna i gymnasievalet

Gymnasievalet försvåras av skolornas egen marknadsföring. Det menar Jakob Amnér, ordförande för Sveriges elevråd – SVEA.
– Eleverna måste lära sig att kritiskt granska utbudet, säger vägledaren Sara Nordström.

Gymnasievalet står för dörren. Landets årskurs nior gör ett val som på många sätt påverkar deras framtid. Teoretiskt program eller yrkesprogram? Samhällsprogrammet eller ekonomi? Närmsta skola eller den inne i stan? Välja det som är kul eller det som är smart med tanke på framtida jobbmöjligheter?

Jakob Almér, förbundsordförande för Sveriges elevråd – SVEA, menar att valet försvåras ytterligare av skolornas egen marknadsföring som på en marknadsutsatt skolmarknad inte alltid lockar med det eleverna kanske borde titta på, som utbildningskvalitet eller andel behöriga lärare. Istället blandas ”information kring lärartäthet, kursutbud och historisk resultatstatistik” med ”reklam för datorer, resor och lunchmenyer”, skriver han i en debattartikel i Alltinget.

Lösningen? Enligt Jakob Amnér är det gedigen studie- och yrkesvägledning. I debattartikeln kräver han att alla elever får studie- och yrkesvägledning redan tidigt i grundskolan.

Sara Nordström, studie- och yrkesvägledare i Timrå kommun, framhåller även hon att vägledningen måste finnas med genom hela utbildningen.

– Att stärka elevernas valkompetens är jätteviktigt, eleverna måste få lära sig att kritiskt granska utbudet av utbildningar. Och att granska kritiskt gör eleverna i alla ämnen. Jag tycker att studie- och yrkesvägledningen måste löpa som en röd tråd genom hela grundskolan. Man måste jobba med självkännedom och valkompetens och det kan man inte börja med i nian, säger Sara Nordström och tillägger:

– Eleverna måste till exempel få öva på att göra val. Och det är inget man bara kan säga, utan de måste öva, öva och öva.

Eleverna i Timrå har fjorton skolor att välja emellan, om de inte vill flytta.

Hur tycker du att eleverna klarar att välja självständigt?

– Jag förstår om det är väldigt svårt. Men jag tycker att det är en förlegad syn att tro att de bara väljer som kompisarna, till exempel. Jag tycker nog att de väljer individuellt och har kompetens att göra sina val. Men jag förstår att det är svårt och det är förstås ännu svårare i en större stad med fler alternativ.

Sara Nordström tipsar om att till exempel jobba med gruppvägledning.

 – Det är ett bra komplement till individuell vägledning. I grupp får eleverna se valet ur de andras perspektiv, man kan tittat på olika skolor, yrken och diskutera värdegrund till exempel.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm