enkat_toppbild_2
Enkät

Stor enkät: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Del 1 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till landets lärare, forskare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Samuelsson, leg. lärare i slöjd och disputerad forskare i pedagogik

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fler och fler, praktiker i kommuner och på enskilda skolor, lärarutbildare och forskare såväl som privata aktörer och politiker på kommunal och riksnivå tänkt på och talat om hur avgörande lärares ledarskap är för elevers utveckling och lärande såväl för skolklimat och mobbning. Detta gäller såväl det förebyggande, det dagliga och det uppföljande arbetet för att åstadkomma lust, vilja och förändring hos enskilda och grupper av barn.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Fastän det alltjämt finns utvecklingsbehov för skolan som institution eller organisation önskar jag arbetsro för alla dem som arbetar däri. Att till exempel lärare får möjlighet att identifiera vad de är bra på, möjlighet att göra mer av det, liksom vad de ännu inte är bra på och hur de ska kunna bli bra på det. På både individ, grupp och organisationsnivå. På samma sätt att rektor får eller tar vara på möjligheten att upptäcka vad lärare är bra på och vad de är mindre bra på klassrumsobservationer och återkoppling till sina lärare. Jag har generellt stor tilltro till lärares och skolledares förmåga att identifiera och samverka för utveckling, eller kollegialt lärande. 

 

Fredrik Astin, SO-lärare på högstadiet på Fenestra Centrum i Göteborg.

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste för mig var att min son började ettan och min dotter började fyran. Dessutom var det bra att skolkommissionens slutbetänkande äntligen blev klart. Förväntningarna på kommissionens arbete var stort och flera intressanta slutsatser finns med där.  Det var även viktigt att #tystiklassen och #ickegodkänt uppmärksammades.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Det jag önskar mig av 2018 är att mina barn, och även alla andras barn, kommer känna sig trygga, glada och känna lust för att lära sig nya saker i skolan. Dessutom hoppas jag att det inte bara blir prat utan även verkstad kring skolkommissionens idéer. En viktig fråga för mig är att vi måste fortsätta stärka lärarprofessionen. Läraryrket måste få vara ett yrke som ger mer än det tär. Det är viktigt att läraryrket blir kreativt istället för att fokus hamnar på administration. Lärare måste få möjligheten att förfina sin undervisning. Det tjänar elever, lärare, föräldrar och samhället på i långa loppet.

 

Anna Ekström (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– #metoo är det viktigaste som hänt skolan – och samhället – under året. I alla tider har vi kvinnor utsatts för sexuella trakasserier och kränkningar och alltför länge reagerat genom att lägga skulden på oss själva. Nu är det dags att vi slutar skämmas och lägger skammen där den här hemma – hos dem som utsätter andra för kränkningar. Jag hoppas att vi om några år kommer att titta tillbaka på det här och säga att ”tänk att den här #metoo-kampanjen och kvinnors och mäns hårda arbete för ökad jämställdhet medförde att vi slutade normalisera sexuella kräkningar”. Jag kommer att göra allt som står i min makt för att det blir så.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar mig att skolan får ta steg bort från dagens marknadsstyrning till en skola som har fokus på kunskap och bildning. En skola där lärare får fokusera på kunskap och bildning och inte på marknadsföring, söktryck och glädjebetyg.

 

Barbro Westlund, filosofie doktor i didaktik; lektor i läs- och skrivutveckling

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– PIRLS 2016, som nyligen publicerades, visar att svenska elever i åk 4 har god läsförståelse, även om vi inte tillhör toppskiktet. Det är ett styrkebesked. Samtidigt står vi inför flera utmaningar, som att skolan inte kompenserar tillräckligt för olika hembakgrund, det är stora skillnader mellan pojkar och flickors läsförståelse och endast 18 % av eleverna uppger att de tycker mycket om att läsa. Dessutom: Enbart 36 % av lärarna uppger att de själva läser barn- eller ungdomslitteratur i kompetenssyfte minst en gång i månaden och 17 % läser aldrig barn- och ungdomsböcker. Detta är en viktig väckarklocka för både skolan och i lärarutbildningen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att viktiga skolfrågor inte blir ett politiskt slagträ inför valet. Tänk om vi kunde etablera ett svenskt läsforskningscentrum, dit lärare, men också politiker och tjänstemän kunde vända sig med sina funderingar! En förutsättning för att sådan tankesmedja av forskare skulle fungera är att den inte är beroende av svängningar i skolpolitiken, utan bygger på det som står i skollagen, nämligen att undervisningen ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då krävs långsiktig planering och långsiktiga satsningar. Jag önskar också att vi kraftfullt lyckas motarbeta den främlingsfientlighet som alltmer verkar sprida sig både i skolan och i samhället.

 

Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Vi har fått två viktiga styrkebesked om svensk skola genom de internationella undersökningarna PIRLS och ICCS. Svenska fjärdeklassare är bland de bästa på läsning och åttondeklassarna bland de bästa på samhälls- och demokratikunskaper. Tillsammans med de förbättrade resultaten i PISA och TIMSS stärks bilden av att den svenska skolan är på rätt väg. Många lärare och elever gör ett fantastiskt jobb och jag hoppas att vi nu kan lyfta bort krisstämpeln från skolan. Det finns stora problem i vissa skolor som har tuffa förutsättningar. De skolorna måste få allt stöd de behöver, men svensk skola som helhet är inte i kris.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att få bukt med lärarbristen är en ödesfråga för skolan och samhället. Att lyckas möta skolans utmaningar står och faller med att det finns tillräckligt många engagerade och behöriga lärare. Därför är min tveklöst största önskan att fler ska söka sig till det fantastiska yrke som läraryrket är. Vi behöver få fler unga att söka till lärarutbildningarna och fler lärare behöver välja att stanna i skolan och återvända till yrket. Det måste bli mer attraktivt att vara lärare och då är det helt avgörande att vi och alla andra som har inflytande över skolan, inte minst lärarnas arbetsgivare, ser till att skolan blir en attraktiv arbetsplats. Lärare måste ges förutsättningar att göra ett bra jobb.

 

Daniel Johansson, speciallärare på Sandgärdskolan i Borås

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hände i skolvärlden under 2017 var att regeringen beslutade att utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) ska bli ett obligatoriskt inslag för alla som läser till speciallärare och specialpedagog. En högre kunskapsnivå om exempelvis ADHD och autism och vilka pedagogiska konsekvenser de kan ge är ett mycket viktigt steg mot att göra Sveriges skolor mer tillgängliga för barn med NPF. Speciallärare och specialpedagoger kommer i och med detta beslut att bli ännu tydligare bärare av den fördjupade kunskap om funktionsnedsättningar som varje skola behöver.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Under 2018 önskar jag att alla vi som arbetar i skolans värld blir ännu vassare på att möta de barn som inte riktigt verkar passa in i mallen. Trots alla engagerade och kompetenta pedagoger som finns i Sverige är det fortfarande alldeles för många barn med funktionsnedsättningar som möter ett skolsystem som inte anpassar sig efter deras behov. Alldeles för många barn lämnar den svenska grundskolan utan fullständiga betyg och behörighet till ett nationellt program på gymnasiet. Vi kan bättre. Låt oss, efter en välförtjänt ledighet med klappar och Kalle Anka och raketer och champagne, arbeta ännu mer kreativt för att skapa en flexiblare och mer tillgänglig skola för dessa barn! God jul och gott nytt år!

 

Lena Hartvigsson, ordförande för LR:s förening för studievägledare

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Som många andra, väntade även jag på Skolkommissionens slutbetänkande och vad det skulle innehålla. Där fanns också flera intressanta och goda förslag, som bland annat viktad elevpeng beroende på elevunderlagets socioekonomiska bakgrund. och förslaget på modell för finansiering, som innebär ett större statligt ansvarstagande. Det senare, ytterligare ett bevis på misstaget att kommunalisera den svenska skolan. Förvånande var dock betänkandets tystnad kring vinstintresse, där man helt tycktes ha avskärmat sig från den offentliga diskussion som pågått. Att man inte alls tar upp målkonflikten mellan utbildningskvalitet och vinstuttag är förbluffande. Att skolans resurser till fullo används för verksamhetens tänkta ändamål, borde väl vara en självklarhet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att tilltron till professionen återvänder. Att lärare och studie- och yrkesvägledare får möjligheter att utföra sina kärnuppdrag, undervisning och vägledning, utifrån en ändamålsenlig tidsanvändning av resurserna. Tillit i stället för kontroll. Att man tar krafttag vad gäller arbetsmiljöfrågorna, med den orimliga arbetsbelastning som många befinner sig i. Låt oss arbeta med det vi är utbildade för, vare sig mer eller mindre. Även om den av regeringen aviserade utredningen för att utveckla studie- och yrkesvägledningen kommer väldigt sent, hoppas jag att den verkligen leder till en utveckling och en förändring av verksamheten. Att alla politiska partier tar sitt ansvar i frågan. Att oavsett vem som vinner valet nästa år, är detta en prioriterad fråga.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 2del 3del 4del 5 och del 6 av årsenkäten. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm