Tidiga betyg tar tid och gynnar få

"Jag säger inte att dagens betygsdokumentation är fel eller att det var bättre förr. Alla sätt har sina för- och nackdelar. Men jag säger att betygssättning tar tid. Tid som vi lärare inte har i alla lägen", skriver läraren Sanna Mac Donald om förslaget om tidigare betyg.

Att debattera om skolan och om hur lärarna har det verkar vara något som alla ser sig ha rätt att göra. Och alla verkar också ha stenkoll på exakt vad vi gör mindre bra och hur vår arbetssituation ska lösas. Ofta utan att fråga oss. Argumentet är väl ungefär ”Jag har gått i skolan, därför vet jag”.

Det är väl okej om privatpersoner tror sig veta ett och annat, för dem kan man ju berätta hur det är. Men så har vi politikerna, som ofta med noll förankring i verkligheten slänger ur sig diverse idiotförslag som faktiskt bara leder till ökad arbetsbörda för oss lärare – och i vissa fall ökad stress även för eleverna.

Ta betyg i årskurs 3, till exempel. Som vanligt ska allting lösas med ännu mer bedömning. För – JA, SÅ KLART – om läraren inte hinner planera och utvärdera sin undervisning i tillräcklig utsträckning, då blir eleverna sämre och då ger vi lärarna MER att göra, och på samma gång SKRÄMMER vi eleverna till bättre kunskaper. Eller?

Och har politikerna missat att betygsättning tar tid? Jag satte 130 betyg i julas och räknade ut att det tog ungefär 130 timmar, i snitt en timme per betyg. Förr i tiden satte lärare betyg som ingen ifrågasatte. Man litade på lärarens kompetens och förmodligen var det rätt många lärare som i slutändan faktiskt gick på magkänsla. Men det kan ingen veta, för ingen frågade. Då var det lärarens ansvar att ha koll på kursplanerna och undervisningen.

Nu för tiden frågar elever och föräldrar, och ledningen har stenkoll på oss lärare. Jag måste vara säker på att jag har satt ett rättvist betyg, kunna plocka fram relevanta underlag, motivera varför en viss elev ”bara” uppnådde D och inte ett C. Framför allt måste jag under terminen ha visat exakt vad jag förväntar mig av eleven för att den ska nå en viss nivå och varför. Det måste alltså finnas ett tydligt syfte. Jag måste också ha gett eleverna återkommande formativ bedömning, gärna skriftligt, dels för deras utvecklings skull och dels för att ha något att plocka fram när läget kräver.

Jag säger inte att det är fel eller att det var bättre förr. Alla sätt har sina för- och nackdelar. Men jag säger att det tar tid. Tid som vi lärare inte har i alla lägen.

Att ”sätta betyg” är inte bara något man gör, och det löser inte heller alla problem. Överlag kan jag säga såhär: Elever som är ambitiösa, som oavsett om de får betyg eller inte skulle jobba skiten ur sig för att göra läraren, föräldrar och sig själva nöjda blir extremt stressade av betyg, oavsett ålder. Elever som sällan sköter sig, som kanske är lite omogna, som har en massa spring i benen och inte förstår syftet med skolan än – de kommer inte skärpa till sig enbart på grund av betyget, oavsett ålder. Läraren kommer dessutom inte hinna ge dessa elever individuell hjälp i tillräckligt stor utsträckning eftersom betygsättning och bedömning tar tid. Och att göra pedagogiska utredningar och skriva åtgärdsprogram till de elever som inte klarar kunskapskraven, det tar också tid.

Så kanske vi har några elever där i mitten, som mår bra av en liten spark i baken ibland, som faktiskt har förutsättningarna just där och då, men som inte alltid orkar koncentrera sig. Dessa elever kanske det gynnar med betyg så tidigt som möjligt. Men skolan är som bekant en plats för alla, och det finns faktiskt hundra andra sätt att lösa den rådande situationen än genom fler betyg. Ge lärarna mer tid till planering och utvärdering av sin egen undervisning till exempel.

 

Nu ska IUP:er och skriftliga omdömen tas bort, men jag är otroligt skeptisk. Visst tar det tid att två gånger per läsår skriva individuella kommentarer till 130 elever och ha ansvar för upprättande av mina 15 handledarelevers IUP:er. Men även om nu det tas bort kvarstår kravet på formativ bedömning, och jag räknar kallt med att om kommentarerna vid jul och sommar tas bort, ja, då kommer jag att få skriva fler kommentarer löpande under terminen istället. Plus/minus noll alltså.

Slutsatsen av allt detta? Snälla politiker, fråga oss lärare vad vi och våra elever behöver! Kom ut i skolorna och hälsa på!

Och ni privatpersoner som tror att vi lärare har mer semester än ni och därför inte borde klaga: lägg ner! Våra sommarferier har vi arbetat in under läsåret – och mer än därtill!

Av Sanna Mac Donald (fd. Nilsson)
Lärare i Sollentuna 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm