tweets2

Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

På onsdagen samlades Malmö stads grundskollärare, elevassistenter, fritidspersonal och vaktmästare – totalt 4 300 personer – för en heldags fortbildning. Förhoppningen var säkert att de skulle bli lite klokare – istället blev många väldigt arga.

Twitter kokade på kvällen med mängder av kommentarer:

”Föraktet mot bildning och lärare”.

”Våra barn och lärare är värda så mycket mer”.

”Banansången går iofs min fyraåriga dotter igång på men en liiiiiten smula förnedrande att ha den som nån sorts pepp-sång för lärare”.

”Kunskapsförakt och förakt mot högutbildade kollegor – vilket skämt”.

LR Malmö sammanfattade: ”Lösningar för skolan som uppkommit under dagen: Digitalisera allt. Gör skolan rolig för barnen. Gnäll inte. ”Framtiden somnar aldrig””

– Det var mycket irriterad stämning där, en del valde att lämna tillställningen. Och sen på kvällen blev det en twitterstorm. En lärarstudent med många följare twittrade om att fortbildningen höll låg kvalitet och det kan vi skriva under på, säger Johan Åström, lärare på Pilbäckskolan och LR-ombud.

Dagen innehöll bland annat framtidsspaningar av Kairos Future Institute. Johan Åström är dels kritisk mot att kommunen köper in dyra föreläsningar från ett konsultföretag men framförallt riktar han kritik mot innehållet.

– Det handlade bara om att vi ska välja glädjen, lyssna på våra chefer, digitalisera allt och skapa roliga lektioner. De har en helt annan syn på lärande än vad vi professionella lärare har. Vi som står i klassrummen vet vad eleverna kan och vad vi kan lära dem där. Det blir konstigt när det sitter massor av lärare där och förväntar sig att få något matnyttigt som de kan använda i klassrummet och så får man flummiga omvärldstolkning och vad Kairos Future tror kommer hända i framtiden.

Enligt Johan Åström upplevde många också att de blev ifrågasatta som lärare. 

– Det var en känsla av att vi lärare är dåliga. Varför använder ni inte datorer? Varför gör ni det inte roligare för barnen? Varför envisas ni med att försöka lära dem saker? Och det i kombination med att Malmö stad nästa år drar igång ett jätteprojekt utifrån att vi inte är bra nog, att vi inte förstår Lgr 11, att vi koncentrerar oss för mycket på att lära ut istället för lärandeprocesser och så vidare Det blir en stor krock med lärarkollegiet.

Dagen innehöll också ett pass om hjärnforskning som lärarna hoppades skulle ge konkret tips om hur man kan använda ny forskning för att hjälpa barnen i klassrummet.

– Istället var det helt förvaltningsstyrt om hur vi ska må bättre. Vi för en diskussion nu om arbetsmiljön, som vi haft jätteproblem med, och där vi har förslag om hur man ska jobba. Istället får vi en stå upp-föreläsning om att vi ska stötta varandra och bjuda på choklad och krama varandra och som avslutades med att vi skulle sjunga en banansång, det blev droppen för folk. Det blev en sådan kontrast till vad vi själva skulle vilja göra en sådan här heldag.

Vikten av relevant fortbildning lyfts ju gång på gång. Varför tror du det blir så här?

– Precis, och det är dit jag vill rikta kritiken. Ingen på grundskoleförvaltningen i Malmö bryr sig om vad vi lärare vill. Ingen frågar oss lärare – vad skulle ni behöva använda de här åtta timmarna till? Istället kläcker någon på förvaltningen en idé och så kör man. Det vi önskar är inflytande så vi får något som vi tycker är bra.

Var allt bara dåligt?

– Personligen gav inte dagen mig någonting som jag kan ta med mig tillbaka till mitt jobb. Men flera olika yrkesgrupper var representerade och säkert tyckte även en del lärare att dagen var bra. Som grupp tycker jag vi skall skydda vår profession och tillsammans kräva utbildning som vi vill ha och vi behöver.

Grundskoledirektören i Malmö, Anders Malmquist, har tagit del av kritiken på Twitter men säger att det är svårt att veta hur omfattande kritiken är.

– Vi gör en egen utvärdering som ligger ute nu, av det hundratal som svarat hittills är det i huvudsak positiva utvärderingar som kommit in. Mest uppskattat var inslaget om hjärnforskning.

Det var en väldigt bred grupp som var med igår – kan det vara så att olika grupper tycker olika om innehållet?

– Ja. Vi hade en väldigt stor spännvidd och då måste man anpassa programmet så att det passar alla. Första delen handlade om Kairos Futures rapport ”Skola 2031” och det blev några provocerade av. Men rapporten bygger bland annat på svaren från 300 Malmölärare så mycket av analysen baseras på vad lärare själva tycker.

Kommentarerna på Twitter beskriver innehållet som flummig, inte konkret för klassrummet och en del har känt sig ifrågasatta som lärare.

– Hjärnforskningen var synnerligen konkret. En av talarna är pedagog som har omsatt forskningen i konkret handling och jag tror att det var detta som några blev provocerade av. När vi suttit ett tag fick vi ta en paus för rörelse och då gjorde hon en sång med publiken som några valt att driva med. Men det uppskattades av många som ett lättsamt sätt att röra sig efter ett långt fördrag.

Det finns en allmän kritik mot fortbildning – där man efterfrågar mer ämnesspecifik och relevant fortbildning. Ni valde att samla alla. Kan du se problem med den formen för fortbildning?

– Ja, och det är inte en form vi brukar välja. Vi har varit i gång i fyra år som ny organisation och tyckte att det var dags att göra en sammanfattning och blicka framåt. Därför lyfte vi hjärnforskning och vi lyfte det digitala lärandet. Det är ju nya skrivningar i läroplanerna om digitalisering men det finns alltid de som är motståndare till den digitalisering som sker i skolan.

Vad kostade dagen?

– Vi hade avsatt en miljon, men det kommer inte bli riktigt så mycket. Det innebär några hundralappar per person. Det är en kostnadseffektiv form men det är kanske inte den bästa formen att regelbundet samla 4 000 människor.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm