benjamin_feringa

Fjolårets nobelpristagare i kemi, Benjamin Feringa, berättade om sin passion för undervisning.

| Foto: Alexander Mahmoud
Nobelpriset

Utan lärare – inga nya nobelpristagare

350 lärare från 15 länder, tre nobelpristagare och ett antal andra forskare möttes för att diskutera läraryrket, vetenskap och demokrati.

Nobel Teacher Summit

Vad: Föreläsningar och samtal för lärare i regi av Nobel Center.

Urval av deltagare: 

  • Benjamin Feringa, kemipristagare 2016.
  • Herta Müller, litteraturpris-tagare 2009.
  • Shirin Ebadi, fredspristagare 2003.
  • Johan Rockström, sommarpratande miljöprofessor .
  • Inger Eriksson, pedagogikprofessor.
  • Ola Rosling från Gapminder.

Nobel Teacher Summit 2017 var en heldag för lärare med målet att lyfta blicken från vardagen och låta yrkets intellektuella och djupa sida ta plats. Annika Hedås Falk är chef för pedagogisk utveckling på Nobel Center, och den som kläckte idén till dagen. Hon tycker att kopplingen mellan Nobelpriset och lärare är glasklar: utan lärare inga nya nobelpristagare.

– Det är så vi ser på det. Många pristagare lyfter också fram en lärare som orsaken till deras egen inspiration, säger hon.

Hon har själv en bakgrund som lärare och rektor och är väldigt kritisk till mycket av den lärarfortbildning som arrangeras.

– Det är så mycket dåliga insatser som görs, så mycket jönsiga saker som lärare tvingas genomlida. Så att vi lyckas locka hit inte bara nobelpristagare utan även andra toppforskare känns bra. Läraryrket är ett intellektuellt och akademiskt yrke, och man måste få lyfta blicken, fördjupa sig och inte bara fokusera på hur man ska lösa nästa dags problem. 

Var det svårt att få nobelpristagare att ställa upp på en lärarfortbildning?

– Nej, inte alls. Vi valde väldigt noggrant vilka vi ville ha för att representera bredden på Nobelpriset, som samlar vetenskap, fred och litteratur.

Tanken är att Nobel Teacher Summit ska bli ett årligen återkommande evenemang, och Annika Hedås Falk lovar redan att nästa år kommer bli ”ännu bättre”.

– Ganska mycket av kompetensutvecklingen man får som lärare är inriktad på klassrummet och problemlösning. Ibland kan man behöva enkla konkreta tips, men jag är helt allergisk mot enkla lösningar, det är populistiskt och dumt. Vi står för något som är på djupet. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm