iphone_shutterstock

Skolvärlden har satt ihop en lista med lärarnas egna tips från första halvåret 2021.

| Foto: Shutterstock
Undervisningstips

5 lärare: Här är våra favoritappar i undervisningen

Är du på jakt efter pedagogiska verktyg som rekommenderas av andra lärare? Här är fem utvalda appar/sajter som lärare använder i sin undervisning.

I varje tidningsnummer av Skolvärlden får lärare dela med sig av sina bästa app-tips till kollegor under vinjetten ”månadens app”.

Skolvärlden har satt ihop en lista med lärarnas tips från första halvåret 2021. Här är fem appar/sajter som lärare använder i klassrummet och som de anser förbättrar undervisningen.

1. Mentimeter
Format: iOS och Android.
Pris: Gratis.

Raz Eken (Instagram: @diggaklassrummet), lärare på Vide Palmbladskolan i Uppsala, tipsar:

”Ett enkelt presentationsverktyg som kan användas för att skapa en interaktiv lärandemiljö. Detta mångsidiga verktyg aktiverar och engagerar eleverna. Appen har flera funktioner, som Q&A utifrån, bild eller videoklipp, quiz och statistik. Fördelen är att eleverna ser varandras svar i presentationen och de kan välja att vara anonyma. När de ser varandras svar ges det möjlighet till god tankeverksamhet som genererar intressanta diskussioner. Mentimeter är rätt verktyg om du ser fördelar med att arbeta kooperativt”.

 

 

2. Quill.org
Format: Webbplats.
Pris: Gratis, finns även i en version som kostar.

Nina Cronee (Instagram: @cooltmedkunskap), förstelärare i engelska och svenska på S:t Olofs skola i Sigtuna, tipsar:

”En bra webbplats där eleverna kan träna på sin skriftliga förmåga och få feedback direkt. Jag som lärare får en överblick och kan se på klass- och individnivå vad de behöver jobba på. Mina elever upplever att de blir bättre på stavning i allmänhet, eftersom de inte ”släpps vidare” om de svarar fel på uppgiften. Det finns även möjlighet för mig som lärare att utifrån klassens resultat hålla lärarledda lektioner kring något moment. Det finns en version som kostar pengar och då får man tillgång till lite mer analys om elevernas resultat, men jag upplever att den information som finns i gratisversionen räcker mer än väl”.

 

 

3. Snapchat
Format: iOS och Android.
Pris: Gratis.

Cecilia Jalkebo (Instagram: @pedagogcecilia), lärare på Fristadsskolan i Eskilstuna, tipsar:

”Snapchat är ett ypperligt verktyg för att få ungdomar att tänka kloka tankar kring skönlitteratur. Konceptet kallas för Booksnaps. Du fotar en sida av boken, markerar passagen som du vill uttrycka en tanke om, använder textverktyget för att formulera din tanke och kryddar med symboler för att förstärka känslan. Som en läslogg på ett mer lättsamt och kreativt sätt i en arena där ungdomarna är bekväma. Att använda sin privata mobil med Snapchat är alltid ett val och man kan även göra Booksnaps i exempelvis Google Presentationer eller Bookcreator”.

 

 

4. Lumafusion
Format: iOS.
Pris: 359 kr.

Niclas Lind (Instagram: @livet_som_itpedagog), IT-pedagog, Dragonskolan i Umeå, tipsar:

”Video- och ljudredigeringsappen Lumafusion ger otroligt fina möjligheter att skapa filmer eller poddar, samtidigt som den är lika enkel att använda som Imovie. Tidigare fick jag leta efter olika kompletteringsappar för att till exempel kunna lägga in texter eller olika effekter på ett snyggt och proffsigt sätt i Imovie. Med Lumafusion får jag hela paketet, och dessutom finns det utrymme för sex olika bildspår och lika många ljudspår. Det innebär i sin tur att det lättare går att uppfylla elevernas önskemål om hur man kan lösa redigeringen, när allt finns samlat i en och samma app. Det här är en väldigt kraftfull app, som kan jämföras med många avancerade och dyra program till datorn – ett riktigt fynd”.

 

5. A.L.E.X.
Format: iOS och Android.
Pris: Gratis. Erbjuder köp inuti app.

Christina Larsson (Instagram: @fröken_tinasklass), lärare på Hökåsenskolan (F–6) i Västerås, tipsar:

”I appen programmerar eleverna roboten Alex att ta sig fram på en bana. Om man lyckas, kommer du vidare till nästa nivå. Appen är väldigt bra när du vill arbeta praktiskt med barn om programmering. Appen fungerar på lågstadiet men även upp i årskurserna, då banorna blir svårare för varje nivå. För barn som är ovana vid programmering, och att tänka framåt i flera led, är appen både underhållande och lärorik. För de barn som har lite mer vana vid programmering, kan appen vara en utmaning också, speciellt på de högre nivåerna”.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm