Morgan Häll

Morgan Häll är idrottslärare i Kristianstad och vill fortsätta jobba så länge han får – och kan.

| Foto: Andreas Hillergren
Arbetsmiljö

80-årige Morgan vill inte sluta som lärare

Morgan Häll är sannolikt Sveriges äldsta aktiva idrottslärare. Men att bli pensionär på heltid är ingenting 80-åringen ens överväger.
– Man behöver rutiner i sitt liv och det är kul att följa gamla elever. Så länge jag får, kan och orkar vill jag jobba, säger han.

Morgan Häll
  • Ålder: 80.
  • Bor: I Kristianstad. Har ett sommarhus vid havet.
  • Intressen: Idrott, ideellt arbete i Lions, träning, bilar och aktiehandel.
  • Läsåret 2020/21 finns 20 yrkesaktiva och legitimerade lärare i åldrarna 75–84 år i Sverige.

Yrkesaktiva lärare  över 75 år:

  • På gymnasiet arbetar tio yrkesaktiva lärare i åldrarna 75–81 år.
  • Färre än tre lärare i grundskolan, 75–84 år, undervisar inom idrott och hälsa.
  • Skolverkets uppgifter om behöriga lärare med mera är av kommersiella skäl sekretessbelagda sedan 2020, varför mer exakta uppgifter inte ges.

Fyra lektioner i veckan drillar Morgan Häll sjätte- och niondeklassare på Montessori Mondial i Kristianstad där han också är senior advisor. Nästa år firar han 30 år på samma arbetsplats och året därpå är det 60 år sedan han höll sin första lektion.

Morgan Häll, uppväxt i småländska Mariannelund, började sin yrkesbana efter utbildning på Bosön i Stockholm 1961–1962.

– Jag fick ett vikariat på Falköpings Högre Allmänna Läroverk 1963. Jag gick sedan vidare till läroverken i Växjö och Älmhult, innan jag fick en tjänst i Kristianstad 1965, där jag blivit kvar.

Vid tiden för Morgans yrkesval rådde det brist på idrottslärare. Eftersom han var sportintresserad och duktig friidrottare föll sig valet naturligt.

– Jag var även friidrottstränare och fick åka med till OS i Tokyo 1964 och Mexiko 1968.

Det är oundvikligt att ställa frågan om det var bättre förr. Enligt Morgan Häll, LR-medlem sedan 1973, är svaret ”både och”. Ur lönehänseende har många lärare fått det bättre men vissa sämre i en jämförelse mellan köpkraften då och nu, säger han.

– Under mina första år var skolan statlig och då tjänade en adjunkt ungefär lika mycket som en riksdagsledamot. Samtidigt fanns det inte så många lärare. Därefter blev det sämre när alla skulle ha lika lön. Men som helhet har kollektivet fått det bättre.

Han lovordar dagens öppenhet och framhåller att elever vågar prata med läraren och uttrycka sina åsikter.

– Förr bestämde läraren allt. Däremot har disciplinen försämrats. Många rutiner har försvunnit och då fungerar det inte så bra. Det var bättre organisatoriskt förr; i dag finns det för många tjänstemän i den kommunala skolan.

Har idrottslektionerna förändrats över tid?

– Javisst, förr pekade man med hela handen. Så är det inte nu. Montessoripedagogiken är fantastisk så till vida att eleven står i centrum. De ska själva kunna hålla lektioner och får prova på många idrotter som exempelvis golf, skidor, boxning och taekwondo. Där ligger vi före vår tid. Till och med elever i sexan är med och leder lektioner.

I vilket fysiskt skick är dagens ungdom?

– Vissa tränar oerhört mycket, medan en del har dålig kondition. Det är något som speglar samhället. Vissa är mycket medvetna om träning för att orka med tillvaron.

Vad tycker eleverna om dig?

– Att jag sprider glädje och positiv energi. Det handlar om att vinna elevers förtroende. Jag är ganska bra på aktier och det brukar en del fråga mig om tips om. Själv kan jag inte mycket om sociala medier och finesser i mobilen så de tycker det är kul om de kan lära mig något.

Alla som vill borde få jobba längre, arbetsgivare bör ta vara på kompetensen som finns, tycker Morgan Häll.
Foto: Andreas Hillergren

”Det är viktigt att ha ett jobb att gå till”

Vid sidan av tjänsten på Montessori Mondial var Morgan Häll tidigare även verksam vid en kommunal skola. Därifrån pensionerades han vid fyllda 65. Med stöd av kommunen fick han dock chansen att gå en högskoleutbildning för att komplettera kunskaperna och fortsätta inom just montessori.

– Det är viktigt att ha ett jobb att gå till. Lärarjobbet är fantastiskt, att få träffa ungdomar och se deras utveckling. Efter 68 får du så att säga inte jobba på riktigt, men då kan du arbeta som timvikarie.

Tre fina minnen
  • När jag blev bjuden på fest av dem som tog den sista riktiga studenten 1968, från handelsgymnasiet. Det var en fantastisk fest från eftermiddag till natt.
  • När jag var ledare för åtta skolor inför omläggningen till högertrafik 1967.
  • Jag har haft många duktiga elever och det har varit kul att följa hur de lyckats. Några exempel är Lisa Nordén, som nästan tog guld i triathlon i OS i London 2012, och två tidigare förbunds- kaptener i fotboll: Tommy Svensson och Olle Nordin.

Från det år du fyller 66 sänks inkomstskatten på lönen. För arbetsgivaren, som sparar in på de sociala avgifterna, blir det billigare och ger utrymme för att erbjuda en högre lön.

Morgan Häll rekommenderar alla som har chansen och orken att arbeta vidare efter pensions-åldern. För honom har det betytt mycket, inte minst sedan hustrun gick bort för några månader sedan.

– Man har något att göra på dagarna och något att se fram emot. Alla som vill borde få jobba längre, arbetsgivare bör ta vara på kompetensen som finns. Jag tycker också det är bra att arbeta ideellt. Själv är jag engagerad i Lions sedan snart 50 år.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm