boberg_sterlinger_0

Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring är aktuella med boken ”Att äga läraryrket”.

| Foto: Magnus Glans
Guide

Guide: Här är lärarnas nycklar för att ”äga yrket”

Läraryrket är fullt av tuffa utmaningar och vardagliga fallgropar att undvika.
Lärarna Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring delar med sig av sina bästa tips för att hjälpa vilsna nyexaminerade och yrkeserfarna lärare hitta rätt i yrkeslivet. 

Mer om lärarna:

Karin Boberg

  • Grundskollärare i åk 4–9 och jobbar på Glömstaskolan i Huddinge. Hon bloggar för Skolvärlden, och på den egna bloggen ”Karin bygger undervisning”. Karin undervisar även vid Södertörns högskola.

Anna Sterlinger Ahlring

  • Anna Sterlinger Ahlring är grundskollärare i åk 4–9. Hon driver podcasten ”Anna och Philips lärarpodcast” som 2017 fick priset Årets insats inom offentlig sektor.

Många nyexaminerade lärare upplever den första tiden i yrket som utmanande och fylld av frågor. Det är många bitar att få ordning på, en hel del utmaningar att hantera och en del fallgropar att undvika.

Därför kan det vara bra att få lite proffshjälp och få koll på de viktigaste delarna inför första terminen som lärare.

I den nya boken ”Att äga läraryrket” delar grundskollärarna Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring med sig av sina bästa råd och beprövade knep till nya lärare och även erfarna yrkesverksamma som vill få en nystart på jobbet.

– Både jag och Anna har arbetat väldigt länge i läraryrket och vi vet att det är mycket att tänka på. Efter fem år på lärarutbildningen kommer man ut och känner sig peppad att köra – men så möts man under första tiden av massa människor man inte hade en aning om arbetade i skolan. Det är svårt att veta var man ska börja jobba, säger Karin Boberg som under flera år varit ute och föreläst för nyexade om första tiden i yrket.

Vad är viktigast att tänka på när man går in i sin första lärartjänst eller vill få den viktiga nystarten i yrket?

– Ödmjukheten och prestigelösheten. Man behöver inte vara bäst på allt som lärare. Var inte den som tar dig an alla nya coola projekt i början. Fokusera på kärnan i uppdraget i stället. Det är okej att vara ny på saker – även som lärare, säger Karin Boberg.

Anna Sterlinger Ahlring flikar in:

– Och glöm inte bort att ta hjälp av andra. Du har så många erfarna och duktiga kollegor runt omkring dig som du kan vända dig till.

Är det vanligt att man ställer för höga krav på sig själv som nyexaminerad?

– Ja, gud ja. Vi trycker mycket på att fokusera på strukturerna: se till att få arbetsro i ditt klassrum och att eleverna lyssnar på dig. Då blir allt enklare i din undervisning. Säg hejdå till alla krav som du tror att alla andra har på dig, säger Karin Boberg.

”Man behöver inte vara bäst på allt som lärare”

Vilka är de vanligaste fallgroparna i lärarlivet?

– Att man tror att man ska vara ”herr eller fröken duktig” hela tiden. Jag har lärt mig med åren att hur katastrofalt det än är att råka slänga elevernas läxor en gång i soporna eller att du missar ett utvecklingssamtal över Teams så är vi fortfarande människor. Jag tror att det är bra att tidigt i sin lärarkarriär veta att det är okej att göra misstag och erkänna sina misstag, säger Anna Sterlinger Ahlring.

Karin Boberg:

– En annan fallgrop många gör är att man tänker att man måste göra så otroligt mycket första åren. Men återigen, det handlar om att skala bort och göra det enkelt.

Boken ”Att äga läraryrket” är uppdelad i tre områden som fördjupar sig på olika ämnen. Den inledande delen fokuserar på det som händer i lärarens klassrum. Det kan handla om allt från att man möter sin elevgrupp första gången till bedömningsförberedelser.

En annan del i boken handlar om hur man som lärare ska ge sig själv chansen till ett hållbart lärarliv genom att göra personliga scheman, sätta gränser, och ta emot hjälp när du behöver.

Slutligen finns det en del som berör det man gör som lärare när det inte är lektion. Det kan exempelvis handla om hur man hanterar kontakt med andra yrkesgrupper, vårdnadshavare eller skolans ledning.

Hur blir man ett proffs på att hantera besvärliga vårdnadshavare?

– Att man visar transparens. Det är viktigt att vara tydlig med vad man ska göra, men inte gå in för mycket på detaljer. Kommunicera vad du förväntar dig av deras barn. När man väl måste ta de tråkiga samtalen har man redan förberett. Kommunicerar du detta tydligt kommer du inte ha några långvariga problem med vårdnadshavarna, säger Karin Boberg.

6 tips – så äger du läraryrket:

1. Ta hjälp

  • ”Ensam är inte stark. Tillsammans blir vi både klokare, smartare och bättre. Tänk in talesättet: Det krävs en by för att uppfostra ett barn. Det krävs även ett lärarkollektiv för att utbilda ett barn. ”

2. Kontroll över tiden

  • ”Ta kontrollen över din tid. Se till att du kontrollerar din arbetstid och att du har en realistisk tanke kring vad du ska hinna med under arbetsdagen. Ställ dig frågan: Är det en del av ditt uppdrag som lärare?”

3. Prestigelösheten

  • ”Du stärks av att känna att du inte behöver vara bäst på allt. Det här är inget kall, det är ett jobb. Det kan ta ner axlarna på många lärare tror jag.”

4. Planering av ämnet

  • ”Gör en planering av ditt ämne. Vad är det läroplanen säger? Lägg inte tid på att måla rosa ballonger bara för att det ser coolt och kul ut. Fokusera på rätt saker.”

5. Struktur i klassrummet

  • ”Se till att du får ett fint, trevligt och studievänligt klimat i klassrummet. Allting du gör strävar mot arbetsro och att eleverna vet vad som hjälper i klassrummet. Ledstängerna hur ni ska ha det tillsammans.”

6. Våga säga nej – ”var inte en anka”

  • ”Du vill inte vara en anka som stressigt trampar runt med fötterna i vattnet. Det handlar om att våga säga nej. Om du exempelvis tycker att en kollega agerar knäppt, då är det troligen så. Ta hjälp av din chef och visa att du inte accepterar beteendet. Den är asjobbig – men en viktig punkt som man över på hela livet.”
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm