helgepriset_magdalena_lind

Lärarna Marie Gilbertsson (till vänster) och Magdalena Lind vann i år i kategorin gymnasieskolan/vuxenutbildningen. Foto: Privat

Lärarpris

Gymnasielärare prisas för arbete kring tvålärarskap

Gymnasielärarna Marie Gilbertsson och Magdalena Lind tilldelas Helgepriset 2019. 
Lärarduon belönas med 125 000 kronor för sina pedagogiska idéer inom tvålärarskap. 
– Det känns jättekul, säger läraren Magdalena Lind.

Vinnarna av Helgepriset 2019:

Kategori A (förskola):

Katrin Winqvist, Nora.

Kategori B (årskurs 1–6): 

Josefin Öberg, Fredrika.

Kategori C (årskurs 7–9):

Karin Herlitz, Saltsjö-Boo.

Kategori D (gymnasieskolan/vuxenutbildningen):

Marie Gilbertsson och Magdalena Stenman, Örebro

För femte året i rad delar Helge Ax:son Johnsons Stiftelse ut Helgepriset, som anses vara ett av Sveriges största lärarpris. 

Totalt delas det ut en halv miljon kronor i stipendier till lärare i Sverige som vill pröva, utvärdera eller dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet, i syfte att förbättra undervisningen och höja elevernas kunskapsnivå.

Årets stipendier, på ligger på 125 000 kronor i varje kategori, delades ut på Tessinska Palatset i Stockholm den 29 oktober i totalt fyra kategorier: Ett till förskollärare lärare som undervisar i årskurs 1–6 i grundskolan, lärare som är verksamma i årskurs 7–9 i grundskolan och lärare i gymnasieskolan eller vuxenutbildningen.

I kategorin gymnasieskolan/vuxenutbildningen vann i år lärarna Marie Gilbertsson och Magdalena Lind som arbetar på Karolinska gymnasiet i Örebro.

– Det känns jättekul. Det känns också peppande utifrån att man lyfter skolan på ett positivt sätt med en sådan ansenlig summa, säger Magdalena Lind.

Med stipendiet vill lärarduon skriva en kombinerad teori- och metodbok som handlar om tvålärarskap, där teori och praktik i kombination ska ge en grund att stå på för andra lärare som vill pröva pedagogiken. 

Intresset för att arbeta tätare ihop i klassrummet växte när lärarna för något år sedan fick åka till USA för att studera tvålärarskap. 

– Den resan gav oss mycket inspiration. När vi kom hem började vi söka och få fatt information kring tvålärarskap på gymnasiet, och då visade det sig att det fanns ingenting. Det är bara grundskolan arbetar på det här sättet. Vi har efter första resan varit på en annan tvålärarkonferens i USA där vi har fått massor av material som vi kan använda till boken, säger Magdalena Lind. 

Tanken är att deras teori- och metodbok ska fylla det tomrummet. Boken ska även kunna fungera som ett stöd och inspiration för lärare som undervisar andra åldersgrupper inom skolan.

Var befinner ni i er i processen nu?

– Vi har skrivit en synopsis och har alla kapitel klart. Inget är inskickat till något bokförlag än, men flera förlag ligger på oss. Vi har inte riktigt bestämt oss för hur boken ska se ut. Vi funderar fortfarande på exakt hur vetenskaplig den ska vara. 

Härnäst i bokskapandet väntar en intensiv skrivvecka i januari. 

– De här pengarna kommer att kunna hjälpa oss att frigöra tid för att sätta oss och skriva den här boken. 

Mer om Helgepriset
  • Helgepriset är ett stipendium och delas ut till behöriga lärare i de fyra kategorierna förskollärare, lärare verksam i åk 1-6, lärare verksam i åk 7-9 och lärare verksam i gymnasieskolan/vuxenutbildningen. 
  • Varje stipendium utgör 125 000 kronor och ska gå till pedagogiska utvecklingsprojekt. Kriterier för stipendiet är att pröva, utveckla, utvärdera och/eller dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet i syfte att förbättra undervisningen, höja elevernas kunskapsnivå och bidra till att framgångsrika modeller sprids.
  • Bakom priset står Helge Ax:son Johnsons stiftelse. I urvalet av stipendiater har representanter från både Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och Skolledarförbundet deltagit.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm