Debatt

Jag fostrar morgondagens rockstjärnor – på 50 minuter

Malin Nyberg debatt

”Det är så här Skolverket vill att vi ska arbeta. På femtio minuter ska en enda lärare lyckas anpassa undervisningen på lika många sätt som det finns elever i klassrummet, samtidigt som undervisningen ska vara strukturerad och det ska råda studiero i klassrummet”, skriver språkläraren Malin Nyberg.

Att som lärare lyckas anpassa all undervisning till varje elevs önskemål är som att uppfostra rockstjärnor, skriver språkläraren Malin Nyberg.

Jag jobbar som lärare. Min arbetsuppgift är att fostra morgondagens rockstjärnor.

Jag förstår att de som tror sig förstå, men egentligen inget förstår, ser framför sig ett klassrum där det liksom råder flexibilitet men samtidigt struktur.

Där elev A sitter bakom en skärm och elev B i en soffa.

Där elev C och D promenerar runt med boken i handen och där elev E jobbar med bilder.

Elev F lyssnar på musik och trummar med fingrarna mot bordskivan eftersom rytmen hjälper elev F att jobba bättre.

Elev G har precis anlänt eftersom elev G mår bättre av att börja en kvart senare än alla andra och elev H är snart på väg eftersom elev H har kortare arbetspass än alla andra.

Eleverna I och J sitter i ett eget rum och arbetar superkoncentrerat trots att eleverna från en annan klass har rast och hälsar på i rummet stup i kvarten.

Mobiltelefoner är egentligen förbjudet men elev K måste ha sin i handen hela tiden eftersom det ger trygghet och eleverna L och M får ha på sig sina ytterjackor eftersom jackorna tillhör deras identitet och utan dem vore de nakna.

På tavlan har läraren skrivit upp dagens schema och lektionens alla moment och dessa ska gås igenom ordentligt för annars förstår inte eleverna N och O vilken dag eller tid på dygnet det är eller vilket ämne de jobbar med.

Alla instruktioner ska ges muntligt och skriftligt, både på tavlan och på papper och dessutom i form av bilder och sedan ska lektionen sammanfattas och nästa förberedas, för elev P måste få veta vart den ska ta vägen där näst.

Tio minuter innan lektionen slutar måste tid ges så att eleverna Q, R och S kan packa ihop sitt material för annars glömmer de att städa efter sig vilket får till följd att eleven T får ett vansinnesutbrott vid nästa lektions början då det är stökigt på tre bänkar i klassrummet.

Vid det här laget så gråter eleverna U, V, W, X, Y och Z tyst inombords över att ännu en gång inte hunnit bli utmanade i det som lektionen egentligen skulle handla om, medan eleverna Å, Ä och Ö tackar för lektionen via skärmen eftersom de studerar på distans.

Jag förstår, att de som tror sig förstå, men egentligen inget förstår, anser att ovanstående är en baggis för en enda lärare att fixa på femtio minuter.

Det är så här det ser ut runt om på Sveriges skolor. Det är så här Skolverket vill att vi ska arbeta. Vi ska anpassa undervisningen efter varje individ. På femtio minuter ska en enda lärare lyckas anpassa undervisningen på lika många sätt som det finns elever i klassrummet, samtidigt som undervisningen ska vara strukturerad och det ska råda studiero i klassrummet.

Man behöver inte vara ett mattesnille för att räkna ut att 20 elever alltså får 2,5 minut var av läraren. Två och en halv minut.

Precis som när en rockstjärna anländer till en ny scen och kräver att logen ska inredas i vitt, att kaffet ska malas med torrostade bönor direktimporterade från Colombia och att de tända ljusen ska dofta lavendel och inget annat, på samma sätt ska läraren tillgodose ALLA elevers behov och önskningar – på femtio minuter.

Jag jobbar som lärare och min uppgift är att fostra morgondagens rockstjärnor.

Malin Nyberg, lärare i svenska och moderna språk åk 7–9, Överkalix

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm