Jonas Hansson Ängelholm

Jonas Hansson undervisar i historia, religion och geografi på Ängelholms gymnasieskola i Ängelholm.

| Foto: Lena Evertsson
Jag är lärare

Jonas Hansson: ”Därför är jag lärare”

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen.
Jonas Hansson undervisar i historia, religion och geografi på Ängelholms gymnasieskola i Ängelholm.
Här berättar Jonas varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

  • Därför är jag lärare

– Jag vill ge eleverna grundläggande och djupa kunskaper i de ämnen jag under-visar i, för att ge en bred allmänbildning, vilket är en för-utsättning för ett bra samhälle. Vidare tycker jag om att arbeta med människor. Att sedan lära ut mitt stora intresse, historia, är enbart ett plus. Om jag dessutom kan väcka elevernas intresse för mina ämnen så har jag lyckats. Eftersom jag tycker om att diskutera olika bryderier, är religion det bästa ämnet där det oftast inte finns ett givet svar.

  • Bästa stunden i veckan

– När eleverna ställer komplicerade frågor där jag verkligen får tänka efter för att ge ett givande svar. Det innebär att eleverna tänker vidare på det jag har undervisat om och vidareutvecklar kunskaperna själva. Vidare tycker jag om när jag ser att eleverna verkligen förstår och att polletten trillar ner.

  • Det här skulle jag vilja förändra

– Att stoppa de vinstdrivande friskolorna. Elevpengen ska gå till eleverna, inte till skolägare och aktieägare i olika koncerner. Sverige är det enda land i världen där vinstdrivande skolor är tillåtna. Detta är grunden, anser jag, till att vi har en segregerad skola. Utöver detta anser jag att lärarstatusen bör höjas och därmed lönen. Vi lärare har ett stort ansvar för elevernas bildning, men det syns inte i lönekuvertet. Dessutom borde vi arbeta med det vi är utbildade till – undervisning – och inte administrativa uppgifter!

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm