betyg_ak_4_klass
Debatt

Stark lärarkritik mot betyg i åk 4: ”Vi är förbannade”

Debatt ”Det här kommer få våra sköra, utsatta elever att må ännu sämre. Det är ett stort svek mot hela svenska lärarkåren och skolan”, skriver debattörerna.

Den 3 mars 2021 röstade samtliga partier, utom Vänsterpartiet, igenom ett förslag som kommer att ge rektorer möjlighet att låta elever i årskurs 4 få betyg. I flera decennier har lärarkåren blivit överkörd, och den allmänna känslan att politikerna inte lyssnar eller förstår är ett faktum i den svenska lärarkåren. Nu är det bevisat att politikerna inte lyssnar alls. 

Lärarfacken säger nej.
Forskare säger nej.
Barnombudsmannen säger nej.
Alla säger nej.
Men inte ni i riksdagen. Ni ger ett stort och stolt ja till betyg från årskurs 4. 
Vad fan är det för fel?

När man inte trodde att karusellen runt den svenska skolan kunde bli mer cirkusartad med en oreglerad marknadsskola där utländska riskkapitalister tävlar om att få äga svenska barns skolgång så dimper en betygsbomb ned ifrån den klarblåa himlen. När vi trodde att vi äntligen skulle bli skonade från onödiga reformer i pandemitider då man till och med valde att skjuta på revideringarna i läroplanen, då kommer ni med ännu en totalt menings- och verkanslös reform som ska belasta lärarkåren och utsätta skolbarnen för ännu mer press. Snälla, kan ni inte bara låta oss vara?

Vi hör motiveringar från Roger Haddad (L) som att betyg från år 4 vore för att identifiera och ge stöd till elever som behöver det i tid. Men varför har vi då en läsa, skriva, räkna garanti i lågstadiet? Varför skriver vi ens omdömen för låg och mellanstadiet om ett betyg helt mirakulöst skulle vara lösningen på detta?

Ett helt stadium av lärare måste nu lära sig att gradera kunskapsinnehållet fördelat på årskurs. Från att ha satt ett omdöme med icke godtagbara, godtagbara och mer än godtagbara kunskaper ska nu denna gradering utökas ytterligare. Det tar tid och energi. Något som det inte finns gott om hos den svenska läkarkåren just nu. Från att paniklärt sig undervisa på distans kastas nu kåren in till att ställa om för att sätta påtvingade betyg. Allt för att få ett falskt mätverktyg som kan göra kunden, föräldern, nöjd. Det här kommer få långtgående negativa konsekvenser för alla inblandade. Vet riksdagspolitiker ens hur ett omdöme i skolan ser ut?

Men vet du, Haddad. Skolan ska vila på vetenskaplig grund. Du får gärna visa dina källor till att detta vore något fruktbart. Vad, förutom ideologi, stödjer du ditt betygskorståg på? Och vart tog pengarna och stödet vägen? Förväntas vi lärare återigen att lösa detta med vår egen tid? Nej, tänk om Haddad. Ingen vill ha det här. För att använda Ebba Buschs ökända uttryck ”regeringen har med berått mod” svikit lärarna. Återigen. 

Om man väljer att inte lyssna på lärarna, borde remissvaren som avråder från att införa betyg spela roll.  Under riksdagsdebatten fick vi höra att avrådan kommer bland annat från Barnombudsmannen, Göteborgs universitet, Idéburna skolors riksförbund, IFAU, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Myndigheten för delaktighet, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolverket, Sveriges elevråd, i princip alla kommuner som har varit remissinstanser, Umeå universitet och Uppsala universitet. Det vill säga nästan alla remissinstanser i denna fråga. Trots detta väljer alltså Sveriges riksdag att rösta igenom ett sådant här förslag. Skamligt! 

Och för vadå?
För vems skull gör ni det här? 
Och varför går du, utbildningsminister Anna Ekström, med på det här?
Det här är pinsamt, pinsamt!

Vi lärare är inte bara upprörda, vi är förbannade. 
Ni har inte forskningsstöd i frågan.
Ni har inte Skolverkets stöd i frågan.
Ni har inte vårt stöd i den här frågan.

Det här kommer få våra sköra, utsatta elever att må ännu sämre. Det är ett stort svek mot hela svenska lärarkåren och skolan. Vad hände med en skola baserad på vetenskaplig grund?

Skäms!

Alexander Skytte, lärare och aktiv i Skolupproret
Pernilla Wallgren, lärare och aktiv i Skolupproret
Fredrik Lundin, specialpedagog och aktiv i Skolupproret

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm